Anvendelse og mål
Materialet kan anvendes som et slags E-læringsmateriale, hvor du kan:
- få mere specifik viden om fysisk aktivitet i en varieret skoledag.
- finde konkrete aktivitetsforslag og inspiration til tilrettelæggelse af skoledagen.
- få redskaber og ideer til pædagogisk udvikling.
- få redskaber til at inddrage forældre i debat og videndeling om fysisk aktivitet og bevægelse i skoledagen.
Oversigt over hjemmesidens indhold
- Forside
Fra forsiden kan du navigere rundt på hele siden og finde alt materiale ved at klikke på hovedmenuens punkter i toppen af siden. I venstremenuen kan du se en kort beskrivelse af indholdet og klikke dig videre til enten, indskoling, mellemtrin eller udskoling, som blandt andet indeholder korte instruktionsfilm og mere viden.
Selvom du måske kun underviser i eller kun har med elever på mellemtrinnet at gøre, kan du også anvende indholdet under både indskoling og udskoling, idet materialet beskriver, hvordan aktiviteterne kan progredieres og anvendes til enten yngre eller ældre elever.
På forsiden kan du se en kortere introfilm (8 min.), der - foruden at fungere som et debatoplæg - har til formål at give viden om og inspirere til fysisk aktivitet i en varieret skoledag. Introfilmen kan anvendes i skolens pædagogiske udviklingsarbejde og i samarbejdet mellem skole og hjem; fyraftensmøder, pædagogiske dage, forældremøder og arrangementer m.m.
Forslag til spørgsmål og debatoplæg
- Hvad forstår jeg/vi ved fysisk aktivitet og bevægelse i skolen?
- Hvilke erfaringer har jeg/vi med at inddrage fysisk aktivitet og bevægelse i skoledagen? Effekt, udfordringer, oplevelser etc.
- Inddrager jeg/vi fysisk aktivitet og bevægelse i skoledagen i tilstrækkelig grad? Hvis ikke, hvad kan så være årsagen til det?
- Hvordan kan jeg/vi sikre kvalitet i bevægelsen?
- Hvilke visioner har skolen for bevægelse i skoledagen? For elevernes sundhed? Og for samarbejdet mellem skole og fritidsliv?
- Indskoling
Her finder du instruktionsfilm til seks forskellige øvelser, som primært kan afvikles indendørs i klassen eller fællesarealer på skolen. Til hver øvelse får du en beskrivelse af filmens varighed, anvendelsesmuligheder, formål og øvelsens fokus. Til de fleste af øvelserne finder du desuden en beskrivelse af, hvordan aktiviteten kan progredieres og forslag til ekstra aktiviteter.
I venstremenuen kan du hente mere faglig viden om og pædagogiske overvejelser i forhold til opvarmning og fysisk aktivitet i skolen. Klik på de aktive link. I venstremenuen kan du også klikke dig videre til mere inspiration, viden og konkrete undervisningsforløb.
- Mellemtrin
Her finder du instruktionsfilm til seks forskellige øvelser, som primært kan afvikles i hal eller sal. Til hver øvelse får du en beskrivelse af filmens varighed, anvendelsesmuligheder, formål og øvelsens fokus. Til de fleste af øvelserne finder du desuden en beskrivelse af, hvordan aktiviteten kan progredieres og forslag til ekstra aktiviteter.
I venstremenuen kan du hente mere faglig viden om og pædagogiske overvejelser i forhold til opvarmning og fysisk aktivitet i skolen. Klik på de aktive link. I venstremenuen kan du også klikke dig videre til mere inspiration, viden og konkrete undervisningsforløb.
- Udskoling
Her finder du instruktionsfilm til fire forskellige øvelser, som primært kan afvikles udendørs, dvs. ved skolens udeområder eller i naturen omkring skolen. Til hver øvelse får du en beskrivelse af filmens varighed, anvendelsesmuligheder, formål og øvelsens fokus. Til de fleste af øvelserne finder du desuden en beskrivelse af, hvordan aktiviteten kan progredieres og forslag til ekstra aktiviteter.
I venstremenuen kan du hente mere faglig viden om og pædagogiske overvejelser i forhold til opvarmning og fysisk aktivitet i skolen. Klik på de aktive link. I venstremenuen kan du også klikke dig videre til mere inspiration, viden og konkrete undervisningsforløb.
Forenklede Fælles Mål
Materialet står mål med de Forenklede Fælles Mål. Mange øvelser i materialet kan inddrages i forskellige faglige sammenhænge. Som lærer og pædagog henvises du til følgende link til EMU, når du og dit team skal planlægge og tilrettelægge undervisningen. Her finder du oversigt over fagene i skolen samt inspiration til en varieret skoledag. Læs mere her: http://www.emu.dk/omraade/gsk-lærer#
Herunder følger en kortere beskrivelse af dette materiales fokuspunkter i henhold til de fælles mål.
Elevinddragelse
Eleverne kan tidligt i skoleforløbet være med til at tilrettelægge opvarmning til en fysisk aktivitet. De kan være med til at foreslå og tilrettelægge pauseaktiviteter som fx brain breaks. Og de kan være med til at udvikle ideer til at inddrage fysisk aktivitet og bevægelse i forskellige faglige sammenhænge. Det gælder for idrætsfaget, men er også relevant i andre fag eller tværfaglige sammenhænge, som emne- og temadage/uger, skolernes motionsdag og projektforløb.
Skole og fritidsliv
Tænk lokale fritidstilbud ind i planlægningen af skoledagen. Lav fx aftale med den lokale idrætsforening om en aktivitetsdags, hvor forskellige fritidstilbud bliver præsenteret. Eller planlæg en dag i naturen med kommunens naturvejleder.
Forenklede Fælles Mål - Idræt
Dette materiale har et særligt fokus på fysisk aktivitet, fysisk og mental sundhed og trivsel. Herunder finder du eksempler på, hvordan materialet står mål med de fælles mål i idræt.
Faget idræt er et obligatorisk fag i Folkeskolen fra 1. til 9. klasse. Undervisningen er opdelt i fire trinforløb: 1.-2. klasse, 3.-5. klasse, 6.-7. klasse og 8.-9. klasse.
I faget idræt skal eleverne lære at indgå i alsidige, idrætslige sammenhænge, hvor det er centralt at eleverne opnår kropslige færdigheder og viden om fysisk aktivitet samt oplever glæde ved og lyst til at udøve idræt i mange forskellige arenaer.
Fælles Mål omfatter tre kompetenceområder: Alsidig idrætsudøvelse, idrætskultur og relationer samt krop, træning og trivsel.
Læs mere http://www.emu.dk/modul/idræt-fælles-mål-læseplan-og-vejledning#
kompetencemål:
Eleven kan samarbejde om idrætslige aktiviteter og lege
Eleven kan beskrive reaktioner på fysisk aktivitet
Samarbejde og ansvar
Fase 1
Eleven kan samarbejde i par eller mindre grupper om idrætslege.
Eleven har viden om samarbejdsmåder.
Krop, træning og trivsel
Fase 1
Eleven kan samtale om følelser, der kan opstå ved fysisk aktivitet.
Eleven har viden om fysisk aktivitets indvirkning på følelser.
kompetencemål:
Eleven kan deltage aktivt i idrættens kultur og fællesskab
Eleven kan samtale om fysisk aktivitets betydning for kroppens grundform, sundhed og trivsel
Samarbejde og ansvar
Fase 1
Eleven kan udvise hensyn og tolerance i idrætsaktiviteter, der indebærer kropskontakt.
Eleven har viden om kropslige grænser.
Fase 2
Eleven kan udvise ansvar i idrætsaktiviteter.
Eleven har viden om roller i idrætsaktiviteter.
Krop, træning og trivsel
Fase 1
Eleven kan udføre opvarmningsøvelser.
Eleven har viden om grundlæggende opvarmningsøvelser.
Kompetencemål:
Eleven kan analysere idrætskulturelle normer, værdier og relationer
Eleven kan analysere samspil mellem krop, træning og trivsel
Samarbejde og ansvar
Fase 1
Eleven kan samarbejde i idrætsaktiviteter.
Eleven har viden om samarbejdsmetoder.
Fase 2
Eleven kan indgå konstruktivt i løsning af idrætslige opgaver med andre
Eleven har viden om processer i gruppearbejde.
Krop, træning og trivsel
Fase 1
Eleven kan tilrettelægge opvarmning.
Eleven har viden om principper for opvarmning.
Kompetencemål:
Eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv
Eleven kan vurdere samspil mellem krop, træning og trivsel i et aktuelt og fremtidigt perspektiv
Samarbejde og ansvar
Fase 1
Eleven kan vurdere samspillet mellem individ og fællesskab idrætsaktiviteter.
Eleven har viden om muligheder og forpligtelser i idrætsfællesskaber.
Krop, træning og trivsel
Fase 1
Eleven kan formidle opvarmningsprogram tilrettelagt i samarbejde med andre
Eleven har viden om opvarmningsprogrammers formål, struktur og variationsmuligheder
Ekstra
Inspiration
Under dette menupunkt finder du mere viden, inspiration, konkrete undervisningsoplæg til at inddrage fysisk aktivitet i både undervisningen og i pauserne og henvisninger til supplerende materialer og hjemmesider.
Klik på undermenuen ”Inspiration”.
Pjece pdf
Under dette menupunkt finder du en pjece, som kan printes ellers deles. Formålet med pjecen er at give forældre viden om fysisk aktivitet og bevægelse i skolen.
Pjecen kan desuden fungere som et grundlag til at skole og forældre kan få talt om elevernes sundhed og trivsel. Om inklusion og om ideer til aktiviteter, som alle kan være med til at planlægge og tilrettelægge.
Klik på undermenuen ”Pjece pdf”.