Projektet er udviklet i tæt samarbejde med fagpersoner og elever i skolen og er realiseret med støtte af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings Udlodningsmidler.


Idé:
Rikke Martens
Fotograf:
Thomas Korsholm
Klip:
Morten Dall
Grafik:
Steen Johansen


 

En stor tak til elever, lærere og ledelse på:

Kroggårdsskolen, Odense
Hunderupskolen, Odense

MELLEMTRIN

video

Bobslæden

Samarbejds -og interaktionsøvelse, med fokus på bevægelse, hukommelse, taktil tilvænning og kropslig afgrænsning.

video

Styrkeorm

Øvelsen træner styrke, stabilitet og samarbejde/relation eleverne imellem ud fra et tillidsskabende og inkluderende perspektiv.

video

styrkestafet

Dette er en stafet, hvor elever, på hold skal kæmpe mod hinanden og gøre en øvelse meningsfuld. Deltagelse på hold skaber god sammenhængskraft i en gruppe, det fremmer den enkeltes præstation, og det kan motivere til god social interaktion eleverne imellem.

video

Hulahop-cirkel

Samarbejdsøvelse, som kan bruges både som opvarmning til idrætslige aktiviteter og som kort brainbreak.

video

Skole-yoga

Yogaøvelser til børn har det sigte, at få eleverne til at ‘holde’ kontakten til sig selv og holde opmærksomheden rettet mod kun én kropslig opgave uden at blive forstyrret.

video

former og figurer

God samarbejdsøvelse, der træner børns bearbejdning af sanseinput. Fokus er på mange forskellige uensartede bevægeformer, der stimulerer forbindelsen mellem forskellige hjerneområder. Det har positiv indflydelse på indlæring og læseparathed.

UDSKOLING

video

Ude-stafet på tid

For at undgå skader og øge præstationsevnen er det vigtigt at varme godt op før naturfitness træning starter. Ude-stafet er en effektiv opvarmningsøvelse, som hurtigt får pulsen op, samtidigt med at koordination, balance og belastning af muskler og led påvirkes.

video

Naturfitness - Stepbænk

Naturfitness kommer fra Crossfit, og tanken er at bruge nogle af de elementer, naturen byder på, som fitness-redskaber. Øvelserne kan varieres i vægt, gentagelser og tid afhængigt af vejr, vind, omgivelser og elevernes fysiske formåen. Fælles er, at øvelserne træner ‘løft af egen vægt, løft af andet (træ/sten), puls-træning og balance’ gennem funktionelle/dynamiske bevægelser, der udføres ved relativ høj intensitet. Øvelserne kan laves på tid og konkurrence elementet inddrages.

video

Træning med egen drikkedunk

Styrkegivende øvelser og stimulering af muskel/led sansen, hvor fokus er rettet mod arme, hænder, skuldre og øverste del af ryg/nakke.

video

Bodyguard rundbold

Effektiv puls op aktivitet, hvor eleverne udsættes for moderat til høj fysisk belastning, social inklusion, og hvor styrkelse af kognitive, motoriske, sociale og mentale elementer implementeres.