Formål med materialet
Børnene i skolen skal bevæge sig i gennemsnit 45 minutter i løbet af hver skoledag. Det gælder for alle klassetrin i både almen- og specialområdet og skal ske i den fagopdelte undervisning og i den understøttende undervisning.
Men hvad kan aktiviteterne bestå af? Hvorfor og hvordan?
Leg er uanset alder og funktionsniveau et centralt middel til at opleve glæde ved bevægelse. En glæde, der kan virke motiverende for læring, fremme trivsel samt fysisk og mental sundhed.
Formålet med dette materiale er overordnet at inspirere og motivere lærere, pædagoger og ledelse til at implementere mere fysisk aktivitet og bevægelse i den daglige undervisning, for at styrke børn og unges trivsel og fremme et bedre læringsmiljø.
Formålet er også at give viden og kompetencer til lærere og pædagoger, så de er så godt klædt på som muligt i forhold til at varetage den daglige undervisning. Og på et helt konkret plan at inspirere og give redskaber og muligheder for at leve op til den nye skolereform.
Formålet er desuden:
- at udvikle og kvalificere til en mere varieret skoledag med henblik på at styrke og øge elevers motivation for læring.
- At fremme elevernes fysiske niveau/fundament ved at kvalificere undervisningen i bevægelse, ved at styrke deres kognitive, motoriske, sociale, mentale og emotionelle udvikling.
- At fremme børn og unges lyst, mod og vilje til at bruge kroppen og derved skabe et fundament for livslang fysisk aktivitet.
- At sætte fokus på læring i bevægelse og styrke elevernes trivsel, inklusion og undervisningsparathed.
- At give forældre viden om fysisk aktivitet og bevægelse i skolen.
- At styrke folkesundheden på lang sigt.